Publicat de la Sep 29, 2014 în Drumetii, Trasee turistice | 0 comentarii

Defileul Lăpușului: Din Dâmbu Pițigăi prin Săhelbe cu retur prin Sălhuța La Halauă

Obiectiv traseu turistic: drumeție în Defileul Lăpușului, flanc drept, în zona Dâmbu Pițigăi – Săhelbe – Casa Elvețianului – Vadu Boiului – Dâmbu Huții

Traseu: Dâmbu Pițigăi - Săhelbe - Casa Elvețianului - Vadu Boiului - Sălhuța La Halauă

Obiectiv: drumeție în Defileul Lăpușului, flanc drept, în zona Dâmbu Pițigăi – Săhelbe – Casa Elvețianului – Vadu Boiului – Dâmbu Huții

Localizare: Maramureș, Defileul Lăpușului, Săhelbe

Itinerar: Baia Mare – Copalnic – valea Domoșa – Zapodie – Dâmbu Pițigăi – 41 km

Marcaj turistic: -

Tip traseu: drumeție în circuit

Grad dificultate: ușor, spre mediu în zona de la Vadu Boiului în sus spre Dealul Huții (Sălhuții conform localnicilor)

Echipament necesar: adecvat anotimpului; neapărat bocanci și foarte binevenite bețele de trekking, îndeosebi pe versantul accidentat-abrupt de la râul Lăpuș către Dâmbu Huții

Lungime și durată: 10-11 km, 4 ore și 30 de minute – 5 ore (de adăugat aproximativ 2 ore pentru deplasarea din Baia Mare și revenirea la final în municipiu)

Diferență de nivel: circa 400 m ( 641 m pe Dâmbu Pițigăi, 242 m la Vadu Boiului, în defileu)

Recomandări: harta turistică Defileul Lăpușului, an 2012

Avertismente: deplasarea pe malul geografic drept al Lăpușului sub Casa Elvețianului – pe la Vadu Boiului (vizavi e gura văii Boiului) în sus poate deveni problematică, periculoasă sau imposibilă la finele iernii, după topirea zăpezii la munte sau/ și după zile cu averse consistente când nivelul râului poate crește și cu 2,5-3 m; traseul poate pune probleme la urcarea de la râu iarna, pe nea groasă depusă pe versantul accidentat-abrupt

Căi de acces: dinspre Copalnic prin Zapodie ori prin Ciolt – Buteasa Râu – Codru Butesei în Dealul Pițigăi – drumurile pietruit-lutoase din Săhelbe pot fi parcurse în sezonul cald cu SUV, 4×4 sau chiar și cu anumite autoturisme ceva mai înalte

Mijloace de locomoție: autoturism personal sau curse până în Copalnic, în continuare pe jos

Sugestii de cazare: cort; eventual la localnici

Plecăm din Baia Mare pe șoseaua către Târgu Lăpuș până în Copalnic. Abandonăm șoseaua, deviem dreapta, traversăm podul peste râul Cavnic, urcăm pe asfaltul îngust, acompaniind în amonte valea Domoșa și lăsăm în dreapta biserica de lemn, monument istoric de secol XVII, spre Copalnic Deal – Preluca Nouă.

Asfaltul se termină. În continuare ne deplasăm la dreapta, prin Zapodie, pe drumul pietruit-spălat torențial după averse spre Tiemetieu Rușilor iar de-acolo la stânga, spre Dâmbul Pițigăi marcat de relativ noua biserică greco-catolică de lemn. De aici începe traseul turistic. De la biserică spre stânga coboară-n Aspra un drum pietruit și altul mai rău întreținut la dreapta, pe La Halauă, către Săhelbe. Curând se desprinde un drum prin făget la stânga, spre Dâmbu Huții (pe el ne vom întoarce de la râul Lăpuș). Continuăm pe drum coborând ușor înainte-dreapta, trecem printre livezi de pruni, holde de porumb și fânețe. La stânga – spre S – apar gospodării din Dâmbul HuțiiSăhelbe. La următoarea desprindere de drum pietruit la stânga – cota altirudine 535 m conform hărții – o luăm într-acolo (varianta spre înainte trebuie folosită la deplasarea spre Custura – Balta Dosului – Țipou din Defileul Lăpușului). De acum ne aflăm pe vechea Cărarea Mestecenilor (un fost drum de car, azi circulat de tractoare, camioane și unele autoturisme gen IMS-ARO) care coboară pe la Casa Elvețianului până la râu.

Trecem pe lângă gospodăria lui Butuza Ion după care coborâm (cu faget în dreapta și valea Mestecenilor, respectiv valea Sălhuța la stânga) spre gospodăria Trezucăi Florean (1 oră până aici de la debut) aflată în zona La Cruce – mai la NE fiind gospodăria lui Dănuț de la Săcătură – 353 m altitudine conform hărții – numit de fapt Dănuț Șovre. De aici mergem înainte, lăsând la stânga drumului pietruit cu macadam sur până la Casa Elvețianului, un mic cimitir cu răstigniri. Ajungem la o ultimă, nouă și îngrijită gospodărie, de la aceasta până la Casa Elvețianului ținem drumul de culme direct și pietruit cu macadam sur andezitic acolo unde se desprind la stânga și la dreapta variante mai rar circulate. Șarpanta roșie de ceramică a cabanei din bârne groase – Casa Elvețianului – apare pe deasupra prunilor. Practic pe fundația solidă de beton a fost ridicată o trainică, pitorească și cochetă cabană din bârne în stil alpin însă deocamdată neterminată – doar o fereastră fiind închisă și protejată cu obloane de lemn (conform vecinilor din Săhelbe proprietarul helvet nu a mai revenit aici de prin vara lui 2012 deși achiziționase o considerabilă suprafață de teren cu livezi clasice și fânețe naturale).

Drumul circulabil auto se termină aici dar spre Lăpuș coboară un foarte ingenios –tradițional-drum de car în serpentine scurte, cu belvederi spre Defileul Lăpușului, Dealul Stânii, Dealul Ciocoiu, satul Prislop, Dealul Toporu, Sub Râpă, Buteasa. Zona capătă un farmec aparte mulțumită prezenței ienuperilor verzi-argintii intercalați mestecenilor. După 2 – 2 ore și 30 de minute de la start, depășind cursurile abrupt-accidentate a două sălbatice torente, ajungem pe malul râului urmat de vechiul drum de car spre Vadu Boiului. Un loc pescăresc de popas, cu vatră de foc și boci de fag drept scaune, apare imediat. Deasupra acestuia, spre N, versantul abrupt e constituit dintr-o spectaculoasă scurgere de grohote șistos cristaline acoperite cu mușchi.

După un mic popas continuăm în amontele râului Lăpuș pe drumul înierbat apoi pe poteca pescărească bolovănoasă iar acolo unde o custură șistoasă plonjează-n undele Lăpușului suim la stânga traversând gura văii Sălhuța, sălbatică, cu șiroiri de cristaline ape pe pragurile stâncoase înalte de 2-4 m, șistoase. O vreme poteca suie la belvederea custurii iar de acolo la stânga, continuă paralel cu râul apoi, trecând pe sub doi stani fotogenici, traversează un pârâu spălat torențial și… cam dispare. La stânga, în sus pe versant, apar stâncării dispuse-n trepte drapate cu mușchi și ocolibile lejer, cu prudență, prin dreapta ori prin stânga. Suim printre stânci pe direcția N și ieșim la capătul unei culmi ce coboară din Dâmbul Huții spre – S – Sălhuța. Aici au fost recente exploatări forestiere restrânse și imediat se conturează culoarul unui drum de car/ tractor decupat în huciul tânăr de fag, mai apoi prin mestecăniș. Deplasarea devine facilă pe culmea care are la stânga pârâul Sălhuța iar în dreapta valea Pițigăi. Culmea o cotește în unghi obtuz spre NV-V apoi drumul lutos suie rectiliniu prin fâneața cu mestecănișuri tinere și insule de ferigă către Dâmbul Huții (Sălhuții conform localnicilor).

Apare o casă mică din lemn cu acoperiș de draniță și un apropiat mic solar iar mai la N, aproape, două case-grajduri trainice din bârne de lemn, neterminate, acoperite cu draniță iar după acestea se intră în livezile nesfârșite dominate de pruni și meri clasici. Aici atrage atenția o casă zidită ca o citadelă medievală din bolovani șistos-cristalini, cu acoperiș de draniță, iar în fața ei două bătrâne șuri-grajduri tradiționale cu cușme de paie, numeroase clăi mari de fân, o dependință tradițională doborâtă de furtunile recente, ca și spalierul cu viță de vie hibridă.

Urmărim de aici drumul lutos-înierbat pe alocuri, frecvent spălat torențial, și ajungem la o gospodărie solitară bine organizată și dotată, protejată la SE de un mare spalier cu viță de vie. Suim de la ea pe drumul cu ogașe, traversăm o scurtă zonă de făget matur, ieșim La Halauă și de-acolo, imediat, la biserica de pe Dâmbu Pițigăi încheind astfel circuitul.