Publicat de la Mar 13, 2014 în Drumetii, Trasee turistice | 0 comentarii

Obiectiv: circuit turistic de la Lacul Firiza spre Pleștioara – Șaua Dia

Localizare: Maramureș, Baia Mare, cartier Ferneziu – Firiza, Munții Igniș

Itinerar: Baia Mare – Lunci Ferneziu – Baraj Firiza -16 km

Marcaj turistic: triunghi albastru, punct albastru și la final punct galben, marcaj mountain bike

Tip traseu: excursie

Grad dificultate: ușor, moderat în condiții de iarnă

Echipament necesar: adecvat anotimpului

Lungime și durată: circa 12-13 km, 4 ore și jumătate -5 ore în condiții de iarnă

Diferența de nivel: 400-450 m

Recomandări: izvor cu apă la gura Văii Romane apoi doar la stâne în Poiana Văratici; vezi harta Gutinul turistic – zona Baia Mare -Tăuții Măgherăuș, an 2005 – pe care însă apar vechile marcaje turistice

Avertismente: vara zonă pastorală, atenție la câinii ciobănești; zonă cu vipere

Căi de acces: două variante, de la Baraj spre Poiana Văratici și Șaua Dia, cu retur pe Valea Romană sau invers

Mijloace de locomoție: autobuz urban nr. 18 Baia Mare – Firiza, autoturism personal, mountain bike

Sugestii de cazare: cort, pensiuni din Firiza

Descriere traseu:
Plecăm din Baia Mare. Destinația Cabana Baraj Firiza. Continuăm pe șoseaua spre Firiza până la gura Văii Romane. Abandonăm șoseaua și ne orientăm la stânga pe drumul auto-forestier care ajunge sub vârful Ostra (825 m altitudine). Apare marcajul silvic Bs III/90 apoi cel turistic – triunghi albastru și triunghi roșu.

Ajungem în circa 1 oră la o rampă de afluire a buștenilor/rampă de încărcare de la S de vârful Ostra. Continăm spre V pe Valea Romană aproximativ 1 km, până la următoarea rampă forestieră. De aici abandonăm drumul auto-forestier urmărind la stânga, pe direcția SE-S un drum de TAF marcat triunghi albastru. Lăstărișul de fag e punctat de molizi maturi.

Drumul de TAF face volta SV-V și iese într-o poiană cu mușuroaie. În dreapta șleaului de TAF-căruță, pe un paltin solitar e triunghiul albastru, mai apoi acesta e prezent pe un bătrân cireș sălbatic. De aici mestecenii tineri sunt mai prezenți iar în dreapta – N – vârful Ostra își prezintă din ce în ce mai generos abruptul SV-V cu stâncării vulcanice.

Deplasarea continuă pe liziera făgetului în care apar adesea molizi uriași și mesteceni tineri. Zona pare extrem de apreciată de către cervide, mistreți, iepuri, vulpi, cu mușuroaie (marghile) invadate de graminee înalte și insule mari acaparate de ferigă, un habitat cinegetic aparent ideal.

Continuăm deplasarea pe direcția V urmărind drumul de TAF-căruță prin pajiștea mult întinsă spre E-S-SV, vălurită, cu vâlcele și pâraie invadate de huceaguri tinere. În dreapta (N) triumfă vârful Ostra ocolit prin V-NV de drumul forestier în timp ce în urmă (E) începe să apară oglinda albastră a Lacului Firiza iar deasupra acestuia versanții împăduriți ai vârfului Igniș (1307 m altitudine) – reper releele meteo și de comunicații.

La stânga vârfului Igniș, cu versanții marcați de izolate stâncării S-SE, e lunga Culme a Strâmbei. Spre NV se văd versanții împăduriți ai vârfului Tocastru (872 m altitudin) iar la V cei ai vârfului Pleștioara (803 m altitudine). Spre S se conturează o măgură împădurită ușor înșeuată, cuprinsă între Șaua Dia și vârful Strâmba, iar la N-NE de aceasta se-ntinde Poiana Văratici prin care se va coborî în final la Lacul Firiza.

Datorită deplasării prin pajiștea vastă și a lipsei suporților naturali pentru marcaj turistic acesta e rar, apărând la un moment dat pe un păducel-tufă de alun la stânga drumului, ulterior pe fagii lizierei de fag în dreapta.

Mergem pe lizieră/drum până la capătul vestic al poienii și ajungem practic chiar sub vârful Pleștioara. Depășim prin deplasarea spre S, pe curbă de nivel, obârșia unui vâlcel mare cu huci de fag și mesteceni. Pe lângă molizii maturi și tineri apar rari pini silvatici (roșii) spontani.

După circa 3 ore de la debut (iarna) intrăm în pădurea matură de fag cu exemplare impresionante prin verticalitate, înălțime și grandoare. Imediat întâlnim drumul de TAF/poteca turistică marcată cu cruce galbenă care suie din Șaua Dia spre NV, către vârful Pleștioara.

Coborâm pe acest drum, prin făget, pe direcția SE și după aproximativ 3 ore și jumătate de la start poposim în Șaua Dia. Aici, pe un fag, apare marcajul turistic cruce galbenă care duce la S spre Cariera Sfântul Ioan și Muzeul Etnografic Baia Mare, respectiv la N spre vârful Pleștioara. Pe un alt fag apare marcajul punct albastru spre Tăul Arinilor, Poiana Văratici, Baraj Firiza.

Imediat se ivește și un panou info Șaua Dia, deasupra lui două săgeți indicând spre Valea Usturoi, respectiv către Văratici – Baraj Firiza, timpii estimați pentru oricare dintre destinații fiind de 1 – 1 oră și jumătate.

Schimbăm din nou direcția de deplasare spre NE-E-SE, ieșim din făgetul extraordinar, trecem pe la poalele unor molizi maturi și imediat descindem la Tăul Arinilor și-apoi șerpuim coborâm prin Poiana Văratici, locație tradițională de stâne punctată de pini silvatici spontani.

În dreapta (SE-S) se conturează treptat vârful Hija (767 m altitudine) și vârful Strâmba (839 m altitudine) cu Piatra Șoimilor izbucnind din făget. Spre stânga rămâne mereu, ca un colosal reper piramidal, vârful Ostra iar în față – tronconic – vârful Igniș. Înainte și la dreapta se ivește mai apoi și vârful Mogoșa (1240 m altitudine), cu creștetul de asemenea marcat de relee de comunicații dar și instalația de telescaun.

Coborârea pe drumul auto-pastoral continuă spre pepiniera Municipiului Baia Mare iar la stânga, chiar pe lizieră, apare Bs III/306-pe o bornă de beton de la poalele unor conifere tinere. Pe liziera N-NE sunt din ce în ce mai prezente coniferele plantate, unele tinere (molizi și pini negri).

Trecem pe sub linia electrică de înaltă tensiune după care drumul, marcat în continuare cu punct galben, își schimbă direcția spre NE-E, ieșind în zona Barajului Firiza, la Casa Albă (o fostă cârciumă )- unde există câteva panouri turistice informative.