Publicat de la Aug 4, 2014 în Drumetii, Trasee turistice | 0 comentarii

Munții Lăpușului (Pasul Neteda): De La Cruce, pe la Făgădău Pintii și la turbăria Taul Negru

Traseu: La Cruce – Făgădău Pintii – turbăria și iezerul Tăul Negru

Obiectiv: Munții Lăpușului, de La Cruce spre Făgădău Pintii, vârful Măgura Mare și Tăul Negru, iezer dintr-o turbărie declarată arie naturală protejată

Localizare: Maramureș, zona Cavnic – între La Icoană și Pasul Neteda – Munții Lăpușului

Itinerar: Baia Mare – Baia Sprie –  Cavnic – La Icoană – La Cruce ( foarte aproape de Pasul Neteda, la S de acesta câteva sute de metri) – 43 km aproximativ

Marcaj turistic: bandă roșie până la Făgădău Pintii (și în continuare spre Zgleamănu – Prisaca – vârful Neteda – Prislop – Țaua Roșia – vârful Văratic – nemarcată devierea în coborâre circa 300 m, la drepta (S) spre Tăul Negru

Tip traseu: drumeție

Grad dificultate: ușor

Echipament necesar: hanorac, bocanci, rucsac, bețe de trekking, pelerină

Lungime și durata: circa 4-5 ore, 12 km efectuând turul turbăriei/ tăului, revenind la culmea principală între Zgleamănu – Măgura Mare – ruinele Făgădăului Pintii

Diferență de nivel: 200 m

Recomandări: pe vreme cu vizibilitate redusă de urmărit riguros marcajul turistic bandă roșie, H-ul roșu silvic și bornele silvice

Avertismente: atenție la deplasarea prin turbăriaTăul Negru, risc înfundare în mâl sau înec; nerecomandabil scăldatul în tău

Cai de acces: Baia Mare – Baia Sprie – Cavnic – La Cruce (până aproape de Pasul Neteda); există o variantă dinspre S – din Pasul Rotunda, pe lângă cabana silvică și pe la SE-E de Măgura Ciorilor; există și o a treia variantă, coborând din Pasul Rotunda cătrea valea Strâmbului iar de acolo, în amontele văii Chelementului, spre N

Mijloace de locomoție: curse autobuz sau microbuz interurban, autoturism personal, bicicleta până La Icoană/ La Cruce sau mountainbike până la Făgădău Pintii

Sugestii de cazare: nu e cazul dar în zona Pasului Neteda, a pârtiilor de schi de pe Dealul Roata – Cavnic există pensiuni turistice, ca și în orașul Cavnic de altfel.

Descriere traseu:
Plecăm din Baia Mare via Baia Sprie și Cavnic, suim prin cartierul Handal spre La Icoană, La Cruce, fără a ajunge chiar în Pasul Neteda. Traseul propriu-zis începe La Cruce – reper o răstignire pe stânga șoselei. Aici apare marcajul turistic bandă roșie (care vine pe culmea Munților Gutâi traversând Trei Apostoli (Gutâiul Mic) și Pasul Neteda, loc în care debutează Munții Lăpușului, zona vestică. Urmărim marcajul bandă roșie care flanchează pe direcția SE un drum de TAF pietruit.Trecem pe sub linia electrică de înaltă tensiune. Curând după aceea, la o bifurcație, continuăm la stânga-N-NE ieșind pe culmea care are o direcție generală V-E. De pe culme, banda roșie e dublată de H-ul silvic roșu și succesive borne silvice. Omitem variantele din culme spre dreapta E-SE.

Poteca suie ușor, depășește câteva vârfuri modeste cu rariști de fag și molid apoi coboară spre o poiană mare în care banda roșie turistică e pe un bolovan din zona SE a poienii, greu vizibilă pe vreme neprielnică. Recomandăm urmărirea drumului de car din zona E a poienii – acesta se orientează imediat spre N-NE și ia aspect de șleau, traversează un codru tânăr iar după 250-300 m dă într-o culme orientată aproximativ SE-NV, cu un drum de TAF larg. Urmărim acest drum pietros prin plantația de molid și lăstăriș de fag spre dreapta și în sus și ajungem în pajiștea alpină acaparată de afiniș și tufe de merișoare, întinsă la N spre Budești și la E spre Măgura Mare.

În dreapta rămâne vârful Făgădău Pintii cu făget rar. De aici către E drumul coboară ușor circa 250-300 m spre o șa largă – Făgădău Pintii – reper o aglomerare de andezite cu aspect tumular în stânga drumului – fundația fostului han de pe traseul de legătură între Maramureșu Istoric – Valea Cosăului și bazinul Cavnic/ Baia Sprie/ Baia Mare.

Lipit de această fostă fundație, spre N, e un molid solitar iar la S și la vreo 50 m, un uriaș fag bătrân cu diametrul trunchiului de circa 1 m. Până la Făgădău Pintii sunt necesare pentru deplasarea de La Cruce 1 oră și 30 de minute – 2 ore. De aici, pentru a vizita turbăria Tăul Negru, nu mai continuăm pe drumul de culme marcat turistic cu banda roșie și H-ul silvic către E, adică pe Munții Lăpușului, spinarea principală, spre Zgleamănu, Prisaca, vârful Neteda (sau Pleșa), vârful Prislop, vârful Văratec… ci schimbăm direcția de deplasare cu 90 grade, descendent-dreapta (S), trecem pe lângă fagul secular, la început pe un drum pietros de TAF apoi la stânga acestuia, pe un versant abrupt cu lăstăriș de fag și seminceri rari sau chiar pe firul grohotos al unui pârâu ce curge spre turbăria Tăul Negru, zona N.

Turbăria Tăul Negru și iezerul Tăul Negru apar spre S la 2 – 2 ore și 30 de minute de la plecare. Returul La Cruce îl facem după circuitul turbăriei și urcușul pe Munții Lăpușului (culme) – la H-ul silvic și marcajul turistic bandă roșie pe același traseu dar în sens invers. Din poiana largă aflată la V de vârful Făgădău Pintii, cu gard de bolovani andezitici pe flancurile S și N, în loc să suim în culmea cu H și bandă roșie mergem multă vreme pe un drum costiș de TAF pe direcția V, traversăm câteva zone mlăștinoase datorită izvoarelor ce afluiesc către bazinul văii Oanța.

După aproximativ 1,5 km abandonăm acest drum, suim ușor la stânga, ieșim în culmea marcată turistic în apropierea vechilor șanțuri de prospecțiuni geologice ale IPEG Maramureș, de acolo continuăm în coborâre spre La Cruce (de acolo, la stânga-n jos pe șosea ajungem repede La Icoană – pârtia de schi, respectiv suim pe șosea la dreapta și ajungem după câteva sute de metri în Pasul Nededa).