Publicat de la May 14, 2014 în Drumetii, Trasee montane | 0 comentarii

Munții Gutâi: Peștera Pintii – Secătura – Creasta Cocoșului – Tăurile Chendroaiei

Traseu: Peștera Pintii – vârful Secătura – Laba de Iepure – Creasta Cocoșului- Tinovul Tăurile Chendroaiei

Obiectiv: Peștera Pintii de la N de Pasul Gutâi, vârful Secătura, Laba de Iepure, Creasta Cocoșului – rezervație naturală geologico-peisagistică, Tinovul Tăurile Chendroaiei

Localizare: Maramureș, Munții Gutâi

Itinerar: Baia Mare – Baia Sprie – Pasul Gutâi

Marcaj turistic: -

Tip traseu: drumetie montană

Grad dificultate: moderat

Echipament necesar: turistic adecvat sezonului, recomandabile bețele de trekking

Lungime și durată: 16 km, 6-7 ore

Diferența de nivel: 400 m

Recomandări: harta zona turistică Budești – Desești – Ocna Șugatag din seria Gutinul turistic 2005; în Pasul Gutâi, Poiana Boului, sub Creasta Cocoșului există panouri cu hărți turistice ale zonei; iarna, din poienița de la SV de Creasta Cocoșului accesul pe platoul alpin nu se face pe traseul de vară – risc de avalanșe!

Avertismente: zone de risc abrupturile stâncoase, grohotele – zonă cu viperă comună și vipera melanică – zonă cu urși – atenție vara la stânele cu câini ciobănești

Căi de acces: există mai multe variante de abordare, de exemplu prin fosta E. M. Șuior, pe Valea Măriuții, din Pasul Gutâi, dinspre Cavnic, pe la fosta Cabană minieră și Poiana Mlejnița, dinspre satul Mara, dinspre Breb, pe la Tăul Morărenilor

Mijloace de locomoție: cu autobuze, microbuze interurbane, autoturism până în Pasul Gutâi sau cu mountainbike până sub Creasta Cocoșului

Sugestii de cazare: cort, hotel Pasul Gutâi, pensiuni din Cavnic, Breb, Desești

Descriere traseu:
Plecăm din Baia Mare spre Baia Sprie pe DN18 Gutâi – recomandăm ca imediat după fosta carieră să se facă o deplasare dreapta ascendent circa 500 m, pe un drum de TAF, până la Biserica Vlaicului – panoramare spre vârful Mogoșa, Baia Sprie, Baia Mare; revenire și continuare auto până în Pasul Gutâi. De aici dreapta, pe la panoul info cu hartă, se urmărește spre Masa Domnilor marcajul bandă roșie; în circa 20 minute se trece pe lângă Pârtia Doctorilor – poiană cu fagi și molizi.

Schimbăm direcția spre stânga ușor descendent; primul izvor pe stânga; în continuare urmăm poteca de-a coasta către Poiana Boului; perspectivă spre fosta Cariera a E.M. Suior, vârful Secătura, vârful Mogoșa, Lacul Mogoșa; izvor între grohote în Poiana Boului, zona NV, sub vârful Măgura -1126 m; refugiul Salvamont apare spre N, pe liziera molidișului; în zona E-NE a Poienii Boului este o fostă bornă austro-ungară din 1803 marcând vechiul Drum al Măriuții – Drumul sării de la Coștiui, Ocna Șugatag, la Baia Mare – Satu Mare – Budapesta – Viena.

Continuăm pe drumul forestier acompaniind linia electrică de înaltă tensiune; în stânga apare râpa Săritura lui Pintea; urmăm drumul spre N și trecem pe lângă alte izvoare ajungând la SV de vârful Secătura -1392 m.

De aici există două variante de acces la Creasta Cocoșului: a) fără marcaj turistic – la dreapta și în sus (E) spre Secătura către stâncăriile și turnurile V-SV și Laba de Iepure pe liziera superioară, trecând pe lângă o mică grotă pastorală, de acolo urcând pe vârful Secătura printre ienuperii și molizii mistuiți de un incendiu, de acolo continuând prin șaua vârfului Gutâiul Doamnei (1394 m) spre N, până la Creasta Cocoșului sau b) continuând pe marcajul bandă roșie și drumul forestier spre Văgaș, de acolo oblic în dreapta sus spre Masa de Piatră, traversând obârșia Izvorului Alb în aval de cascada Sărița, ajungând la o poieniță cu un stâlp de marcaj și-n continuare pe poteca grohotoasă, trecând peste un pârâu și pe lângă două izvoare de sub o stâncă, suind alert poteca bolovănoasă până pe Creasta Cocoșului (platoul SV-S), spre NV panoramând spre turbăria Tăurile Chendroaiei.

De la Creasta Cocoșului, spre NE, se vede Tăul Morărenilor, dincolo de acesta vatra satului Breb și Ocna Șugatag; spre SE vârful Gutâi – 1443 m și o parte din fosta sa caldeiră vulcanică andezitică precum și Măgura Budeștiului – 1206 m altitudine. În plan mai îndepărtat Munții Rodnei, la stânga acestora Toroiaga, Țiganu, Pietrosu Bardău, Mihailecu, Farcău, Pop Ivan, Muntele lui Șerban din Parcul Natural Munții Maramureșului și în continuare spre NV-V – lanțul montan al Zakarpatyei Ucrainei.

De la Creasta Cocoșului putem coborî în satul Mara urmărind marcajul turistic cruce albastră care-n final acompaniază în aval valea Hopșia până la confluența cu Râușorul.

Din șaua Secătura - Gutâiul Doamnei se poate coborî în Cavnic pe marcajul turistic triunghi roșu, prin Poiana Mlejnița.

De la Tăurile Chendroaiei se poate coborî, trecând pe lângă Tăul Morărenilor și urmărind marcajul cruce roșie, în Breb și-n final în Ocna Șugatag.

Coborând de la Creasta Mică a Cocoșului pe un vâlcel NE cu săritori se poate ajunge la o mică peșteră de factură tectonică, Peștera lui Pintea (diferită de cea de la N de Pasul Gutâi) – în continuare ajungându-se la Tăul Morărenilor.