Publicat de la Oct 2, 2014 în Trasee montane, Trasee turistice | 0 comentarii

Munții Gutâi: Din Pasul Neteda, La Mlăci, pe Trei Apostoli și vârful Gutâi

Traseu: Pasul Neteda - La Mlăci – Trei Apostoli - vârful Gutâi

Obiectiv: Gutâiul Mic sau Trei Apostoli – 1395 m și vârful Gutâi -1443 m abordați de la N, de La Mlăci în amontele văii Mlăcii trecând pe la două turbării din care una trigemenă, cealaltă mai mică, circulară

Localizare: Maramureș, Munții Gutâi, zona dintre Cavnic – Budești

Itinerar: Baia Mare – Cavnic – Pasul Neteda – via DJ 184 (53 km ) apoi la stânga spre La Mlăci (2 km) pe drumul auto-forestier care ocolește Gutâiul pe la N spre Tăul Morărenilor și Tăurile Chendroaiei

Marcaj turistic: doar în zona Trei Apostoli – vârful Gutâi – bandă roșie

Tip traseu: drumeție alpină în circuit

Grad dificultate: dificil

Echipament necesar: adecvat anotimpului; obligatoriu bocanci aderenți și bețe de trekking

Lungime și durată: 6 ore și 30 de minute – 7 ore, 10-12 km

Diferență de nivel: circa 450-500 m

Recomandări: harta zona turistică Cavnic – Băiuț – Budești din seria Gutinul turistic, an 2005

Avertismente: traseu extrem de dificil și solicitant de la turbării direct pe culoarul de avalanșă – pantă de 45 grade – cu grohote mari și instabile invadate de afiniș înalt de 60-70 cm, scoruși sălbatici, ienuperi și arbuști de coroniță; habitat de urși și vipere; traseu total nerecomandat iarna dacă neaua depășește 15-20 cm fiindcă în șaua dintre Apostolii I și II se formează o cornișă cu nea groasă de 3-5 m iar riscul de avalanșă e unul iminent

Căi de acces: prin Cavnic și Pasul Neteda, după circa 2 km N părăsind DJ 184 pentru a urma la stânga – V – drumul auto forestier

Mijloace de locomoție: curse Baia Mare – Cavnic – Sighet; autoturism personal

Sugestii de cazare: pensiuni din Cavnic sau Budești, bungalow în Pasul Neteda

Descriere traseu:
Plecăm din Baia Mare spre Cavnic. Tăiem o parte a Fisculașului (prin Șișești – Șurdești). Continuăm prin Handalul Cavnicului spre Roata și Pasul Neteda. Coborâm vreo 2 km pe DJ 184 spre Budești. În dreapta șoselei ne atrage atenția o parcelă cu mesteceni tineri împrejmuitori. Imediat la stânga se desprinde drumul auto forestier către La Mlăci și-n continuare pe la N de Trei Apostolivârful Gutâi și pe deasupra Tăului Morărenilor, suind în final spre Tăurile Chendroaiei – Drumul Moștenirii – Poiana Boului – E. M. Șuior (dificil practicabil și cu 4×4). De la intersecția DJ 184 cu acesta mergem pe jos pe drumul forestier circa 2 km (20-25 min), traversând un prim braț NE al văii Mlăci.

La stânga, pe versant, apare un vechi sălaș de vărat oi (pentru vreme rea) apoi în dreapta o poiană și o cabană de lemn neterminată. Aici e cel de-al doilea braț, mai consistent, al văii Mlăci care traversează drumul de la S spre N și dincolo de el, spre V și în stânga drumului, o amplă exploatare forestieră de făget – la ras. Drumul auto-forestier face aici o mare curbă spre dreapta. Îl abandonăm și suim lejer spre Trei Apostoli pe malul geografic stâng al văii Mlăci sau pe un drum de TAF cu fir de apă din zona V a defrișării și-n continuare prin lăstăriș de fag, dăm într-un alt drum de TAF trasat pe curbă de nivel-aici, pe un fag, apare H-ul silvic roșu (trebuie circa 50 minute până aici de la debut traseu). Continuăm de la H spre E și culmea parcursă de un al treilea drum de TAF ce suie alert spre SV-V având la stânga-jos valea Mlăci. Zona e cu făget matur binișor rărit cu drujba.

Ajungem (după circa 1-1 ora și 15 minute de la start) la liziera N a unei turbării trigemene deasupra căreia apar stâncăriile celor Trei Apostoli (de fapt Apostolul I si II). Privită de la N această turbărie se prezintă ca trei mari și aplatizate mamele separate de firave drenări ale apei pe sub cuvertura groasă de mușchi de turbărie – Sphagnum sp. Cea mai mare e turbăria din stânga -NE- aceasta având în zona centrală, de maximă bombare datorată gazelor de fermentare anaerobă – o labirintică zonă cu ochiuri de apă slinoase trădând fostul tău de turbărie aflat într-un avansat stadiu de eutrofizare naturală. Insule verzi-gălbui de pedicuță alternează aici cu gramineele de turbărie și coloniile de licheni sur-albăstrii. Pe suprafața turbăriei forestierii au tractat material lemnos cu TAF-urile, lăsând ogașe afunde și au depozitat rămuriș de fag.

Ne deplasăm prin zona S a turbăriei, pe la poalele versantului foarte povârnit, cu făget rar, uneori paltini, apoi apar grohotele mari, andezitice, acoperite cu mușchi (după aproximativ 1 oră și 30 de minute de la debutul traseului). Ne aflăm la poalele N ale Apostolului I și imediat, pe direcția S-N, se ivește un râu de grohote mari, milenar antrenate de avalanșe sau natural prăvălite consecutiv efectelor tectonicii, variațiilor termice și a precipitațiilor.

Suim direct prin stânga culoarului de bolovani andezitici. Treptat culoarul e din ce în ce mai abrupt și se îngustează spre capătul superior ce dă în șaua dintre Apostolul I și II, fiind flancat la stânga de un turn andezitic fotogenic și blocuri stâncoase ceva mai mici în timp ce în dreapta se conturează un veritabil perete sur-argintiu, fracționat spre N, cu un sfinx humanoid în zona central superioară (un cap de bărbat sculptat parcă de Mama Natura în maniera robust-sumarizat-modernă preferată de către Vida Geza la realizarea Monumentului Martirilor din Moisei).

Deplasarea pe culoarul grohotos în zona centrală e teribil de anevoiasă datorită blocurilor andezitice mari și instabile, cu numeroase goluri-capcane pentru picioare dedesubt, totul fiind umezit de mușchi și mascat de afinișul mai înalt de 50-70 cm intercalat cu lăstari de scoruși sălbatici și tufe dense de cununiță plus măceși alpini. Calvarul urcușului anevoios se curmă odată ajunși deasupra turnului și a sfinxului unde grohotele dispar lăsând locul făgetului pipernicit, mai apoi, spre șaua dintre primii Apostoli (3 ore de la start), afinișului exuberant intercalat cu tufe de merișoare.

Din șa suim la stânga pe cel mai NE Apostol de unde panoramăm larg spre piemonturile N-NV ale Munților Lăpușului, vârful Neteda – Văratic – Secu, Hudin și Țibleș apoi, în dreapta, vârful Rotunda, Hija, Șatra Pintii și depresiunea orașului Cavnic. Pe vreme bună se vede și lanțul muntos ucrainean – Sakarpatya, continuare vestică a Munților Maramureșului.

După popas continuăm la dreapta, spre Apostolii II și III – marcaj turistic vechi – bandă roșie. Amirăm înainte și la stânga vârful Mogoșa, înainte vârful Ciontolan (Ascuțit) și Mons Medius (Dealul Minei) din Baia Sprie, înainte și la dreapta culmea principală a Gutâiului, de la vârful Gutâi spre Gutâiul Doamnei și Secătură, mai departe Ignișul, în dreapta Creasta Cocoșului și apoi culoarul Râușor – Valea Marei cu salba satelor aferente acesteia iar deasupra Culmii Pietrei, platoul turbăriei Iezeru Mare.

Circa 1 oră (4 de la plecare) ne mai ia traversarea înșeuării de la NV de Apostolul III și poposirea pe vârful Gutâi, stâncos, aparent agresat cu barosul, cu o mică momâie de pietre (caracteristică marcajelor pastorale ancestrale, ulterior turistice, din Făgăraș, Bucegi, Retezat, Parâng, Piatra Craiului etc.). Menționăm că poteca de creastă principală a fost, în mod lăudabil, degajată cu drujba în vara 2014 de invazivul ienupăriș.

După popasul de pe vârful Gutâi o luăm înapoi spre poteca către Apostolul III dar în înșeuare o abandonăm continuând printre ienuperi (pasaj foarte dificil circa 100 m prin ienupărișul dens și înalt, fără potecă) la stânga și apoi în jos către spectaculoasa poiană a Cioncașului situat la V de Măgura Budeștiului. La apropierea de poiană apare un prim izvor (întristătoarea poluarea cu ambalaje din jur).

Poteca o ia prin poiană la dreapta-n jos, lasă pe stânga o zonă cu grohote-izvoare-scăldători de mistreți, tot în stânga ceva mai jos apare alt izvor cu pârâiaș apoi din dreapta curge un izvor abundent continuând cu un pârâu abundent, grohotos. Traversăm un mic luminiș după care dăm într-un drum de TAF orientat spre N-NE-E care după ce lasă în dreapta, la poalele N ale celor Trei Apostoli și la V de marea turbărie trigemenă, o altă turbărie, circulară și fără tău central, iese în ampla defrișare de la V de La Mlăci (1 oră și 45 de minute de pe vârful Gutâi, 5-5 ore și 30 de minute în total).

De aici, privind înapoi, ne luăm rămas bun de la cei Trei Apostoli și vârful Gutâi și după 2 km parcurși pe drumul forestier în circa 20-30 minute ne încheiem traseul la racordul acestuia în DJ 184 (6 ore și 30 de minute – 7 ore total de la debutul traseului), ne îmbarcăm pentru a ne întoarce în Baia Mare suind în Pasul Neteda și coborând apoi spre Cavnic – Fisculaș – Baia Sprie – Baia Mare.