Lucrări în dorul lelii la bisericile de lemn din Maramureș, acceptate de Consiliul Județean
Proiectul „Circuitul bisericilor de lemn din Transilvania de Nord” a ajuns la final în luna iulie a acestui an. Anunțat cu surle și trâmbițe, acesta era menit să contribuie la valorificarea și promovarea durabilă a patrimoniului cultural al județului, prin punerea în valoare a bisericilor de lemn și prin crearea unor centre de informare turistică în apropierea acestora. În schimb, realizarea acestuia a scos la iveală indolența sau necunoașterea de care au dat dovadă cei responsabili de punerea în practică a proiectului.
Conform informațiilor făcute publice de către reprezentanții Consiliului Județean Maramureș, în cadrul proiectului „Circuitul bisericilor de lemn din Transilvania de Nord” au fost construite 16 centre de informare turistică în proximitatea a 16 biserici de lemn de pe întreg teritoriul județului, au fost amenajate parcări, au fost reabilitate garduri și, nu în ultimul rând, s-a realizat o rețea de iluminat stradal în zona monumentelor istorice și a parcărilor.
Realitatea este alta pe teren. În cazul bisericilor de lemn Călinești Căeni și Ieud-Deal, ambele monumente istorice clasa A și monumente UNESCO, electrificarea în interior n-a fost realizată, deși s-a tras curent electric până la reflectoarele din jurul lăcașelor de cult. În plus, în Sat Șugatag, centrul de informare turistică a fost plasat exact pe direcția bisericii de lemn, obturând cu totul vizibilitatea acesteia. Prin urmare, printr-o greșeală de proiectare a responsabililor de proiect, frumoasele imagini cu lăcașul de cult văzute de la intrare au devenit istorie. Acum, singurul lucru care poate fi surprins prin poarta de lemn este masivul centru de informare care maschează cu totul biserica.
Valoarea totală a proiectului se ridică la aproape 20 de milioane de lei. Pe durata sustenabilității proiectului, Consiliul Județean Maramureș s-a angajat să plătească 16 persoane care să ofere servicii turiștilor în cele 16 puncte de informare deschise prin proiect. Asta ar presupune că toate grupurile care vor vizita de acum încolo bisericile de lemn din Maramureș aflate în circuit nu vor mai întâmpina probleme în a umbla după cheile de acces la lăcașele de cult și, în plus, vor beneficia de un ghidaj minim.
Probabil cele mai paguboase lucruri pentru Romania postlovilutionara sunt utopia, naivitatea, disponibilitatea la aburire si manipulare a cetateanului (elector) de catre ,,institutiile abilitate,, care , pur teoretic, sunt in slujba cetateanului iar practic, in interesul unui partid, gasti, clan sau/si mafii mioritice.Are curajul cineva sa adubne /traga linie/constate citi bani au fost investiti doar in Maramures pro promovare turism & restaurare monumente istorice, laice si de cult dupa 1989 ? De ex. Turnul Macelarilor a fost de 2 x restaurat dupa 1989. La fel biserica de lemn, monument istoric, din Buzesti si , de nu gresesc, biserica UNESCO-SF.Nicoara din Budesti Josani.Pe de alta parte au verificat ANAF, Curtea de Conturi etc. cam citi bani alocati acestor ,,merete,, proiecte au ajuns in conturile SRL & ONG capuse sau/si , ca ,,onorabile,, shpagi (10-15-25 % , se vorbeste chiar de pina la 40 %) in buzunarele ,,cordonatorilor/managerilor,, de proiecte ? Si inca ceva ,,minor,, ca intrebare retorica . Stie cineva cite Centre de Informare Turistica (unele cochete, indiscutabil) si mai ales cu ce costuri totale ( chiar daca banii vin de la fraierii UE) au fost ridicate in ultimii ani in Maramurese, inclusiv in zone in care turismul e egal cu 0 (de ex. Ortita, Tara Codrului) si cite din ele functioneaza ( adica sunt deschise/accesibile turistilor 7 zile/sapt.) ? Ar fi ( de multa vreme) cazul ca DNA sa-si indrepte atentia vultureasca si spre aceste domenii in care s-a smenuit la greu ( altii,economistii, ar zice ca s-a facut doar un firesc si nevonovat, pt. tarisoara noastra, transfer de capital al statului in cel etern insatiabil, privat).
Mi-as permite o umila observatie legata de stilul/maniera/mijloacele /materialele de restaurare a unor monumente istorice ; la unele (de ex. bis. mon. ist.Rozavlea, Ieud din Ses, dar mai sunt si altele) gardul initial din piatra de riu/andezite a fost inlocuit cu garduri-ziduri noi din calcare, atipice cel putin zonelor anterior amintite.Pe de alta parte , de ex, la biserica de lemn-UNESCO-Poienile Izei & bis. mon.ist. Botiza , vechile cruci daltuite maiestru in gresii zac aruncate in preajma fundatiilor. Si daca veni vorba de cruci…ce legataura exista intre neo-curcile kitchos-pointilist-acrilice din Cimitirul Vesel Sapinta cu initialele cruci -opere de arta universala naiva-ale lui Ion Stan Patras ? Pre frecvent in Maramures/Romania se pleaca de la crestinescul precept.. multi vad, putini pricep,, (si nimeni nu raspunde…de ce/cum face mai ales cu bunul/banul public !)
LPG