Publicat de la Sep 1, 2014 în Drumetii, Trasee turistice | 0 comentarii

Defileul Lăpușului: Din Peteritea pe Dealul Hotarului și valea Jugastrului, La Cântătoare

Traseu: răstignirea și troița de pe Dealul Hotarului – valea Jugastrului – Dealul Cornetu – La Cântătoare

Obiectiv: Țara Lăpușului, Defileul Lăpușului flanc geografic stâng, zona rustică Văleni – Ponorâta – Peteritea – Dealul Hotarului – Vima Mică, valea Jugastrului, izvorul și grota La Cântătoare

Localizare: Maramureș – Defileul Lăpușului – Peteritea – Dealul Hotarului

Itinerar: Baia Mare -Tg. Lăpuș – Răzoare – Ponorâta – Peteritea – răstignirea și troița din Dealul Hotarului – 66 km

Marcaj turistic: -

Tip traseu: drumeție în circuit

Grad dificultate: lejer

Echipament necesar: adecvat anotimpului

Lungime și durată: drumeția în sine presupune circa 4 ore și 8-9 km, incluzând deplasarea din/ spre Baia Mare (132 km) sunt necesare aproximativ 6-7 ore total

Diferență de nivel: 200-250 m

Recomandări: harta turistică Defileul Lăpușului; de vizitat bisericile apropiate, monumente istorice de lemn, din Văleni, Peteritea și Vima Mică; la întoarcerea spre Baia Mare, coborând Dealul Pietriș, se poate devia la stânga circa 1,5 km spre Poiana Soarelui – Muzeul Florean – pentru a vizita numeroasele sculpturi expuse acolo consecutiv taberelor anuale (atenție – e vorba de 2 poieni foarte apropiate)

Avertismente: pe hartă nu e marcată grota La Cântătoare, aceasta se află pe flancul drept geografic al văii Jugastrului în amonte de Lunca; cea mai facilă-directă-rapidă cale de acces spre ea e mergând din Dealul Hotarului în avalul văii Jugastrului acompaniată de un drum de car/ TAF, având la stânga, pe direcția Vima Mică, făgetul Dealului Cornetu

Căi de acces: dinspre Văleni – Ponorâta – Peteritea, pe la răstignirea și troița de pe Dealul Hotarului – ambele sunt apropiate și situate chiar lângă șoseaua care continuă către Vima Mică

Mijloace de locomoție: curse Baia Mare – Tg. Lăpuș – Vima Mică; autoturism personal; mountainbike

Sugestii de cazare: localnici din Peteritea sau Vima Mică; cort ; pensiuni din Tg. Lăpuș

Descriere traseu:
Plecăm din Baia Mare spre Copalnic Mănăștur – Cernești – Dealul Pietriș – Tg. Lăpuș. Mai mereu, în zori, indiferent de anotimp, traversarea Dealului Pietriș și coborârea acestuia spre Tg. Lăpuș, oferă panorame unice și încântătoare spre Șatra Pintii, Minghet, Hudin, Țibleș, Borcut, Culcea, Preluca, Cufoaia, vatra orașului Tg. Lăpuș, Culmea Breze cu vârful Breze și Aluniș, debutul Defileului Lăpușului în Răzoare. Aici impresionează, poate ca niciunde, mările matinale de neguri lăptoase difuzate dinspre depresiunea orașului Tg. Lăpuș spre Borcut, Dumbrava – Stoiceni – Dobric, Dămăcușeni – Rogoz – Lăpuș, Rohia – Boiereni, Răzoare.

Din Tg. Lăpuș continuăm pe șoseaua spre Dej dar înainte de Văleni, la Cariera de calcar, deviem ușor ascendent spre dreapta continuând printr-o zonă cu ponoare și doline spre Ponorâta și Peteritea care apare la SV după o afundă înșeuare-reper ascuțita turlă argintie a bisericii multiseculare. Traversăm satul suind spre Dealul Hotarului. Imediat șoseaua face o curbă mare la stânga, coborând spre Vima Mică, având tot la stânga Culmea Vimei iar în dreapta răstignirea și troița de pe Dealul Hotarului.

Este punctul din care începe drumeția propriu-zisă, urmărind spre NV-V un drum de car/TAF care acompaniază înspre aval valea Jugastrului chiar de la obârșie. Drumul se desparte la un moment dat, pe cel din dreapta se poate merge spre Custura Vimei, admirând de acolo bucla în U a Lăpușului și vizavi Cascada Pișătoarea și Piatra Cerbului, iar în aval de ele, pe versantul drept-dolomitic al râului Lăpuș, peștera Casa Pintii (portalul scund al acesteia se vede doar iarna, în lipsa frunzișului pădurii).

Pentru a ajunge în zona inferioară a văii Jugastrului continuăm pe drumul ce duce înainte, având la stânga valea Jugastrului și în dreapta o lineară lizieră de făget tânăr. Mai apoi, spre dreapta, se desprind alte drumuri secundare de car/ TAF dar se ține riguros varianta spre înainte având peste valea Jugastrului pitorescul făget al Dealului Cornetu (428 m alt) peste el și doar ghicind Defileul Lăpușului, spre V, un crâmpei din Dealul Corbului, deasupra acestuia și la dreapta o zonă din Aspra și mai la dreapta o zonă cu mai multe gospodării aparținând de Preluca Nouă.

La N de Dealul Hotarului (445 m), de asemenea peste Defileul Lăpușului, adesea acompaniat de albele neguri plutinde diminețile, se vede Dealul Paltinu din Preluca Veche (cu un releu de comunicații scund, strălucind în soare).

Drumul lutos-pietros aluvionar din conglomerate și dolomite trece prin mici poieni cu păducei, măceși porumbari și ienuperi după care se termină la marginea făgetului. De acolo continuă costiș un drum de TAF treptat orientat spre stânga iar în dreapta rămâne obârșia unei modeste dar sălbatice văi blocată cu doborâturi de vânt. Și drumul de TAF se termină în făget. Ținem curba de nivel și ajungem repede pe un picior descendent. Pe acesta, îndeosebi pe versantul stâng, apar megaliți conglomerați gresoși drapați cu mușchi, în zona lor inferioară aspectul fiind al unui bord/ refugiu natural, util în caz de vreme rea pentru scurtă vreme.

Continuăm coborârea pe picior și traversăm o zonă restrânsă de plantație de pini silvatici. Dincolo de pini, mai jos, apare un vechi drum forestier care duce, în coborâre lejeră la stânga, la valea Jugastrului respectiv în urcare la dreapta spre zona S-SE a Custurii Vimei. Urmăm varianta descendent-stânga și dăm într-o poienița în dreapta căreia susură puțina apă a văii Jugastrului. Continuăm în amontele văii traversând alte poieni, una cu un solitar/tânăr pin silvatic în stânga. O variantă difuză o ia la dreapta către apropiata Lunca și Piatra Corbului.

Pentru a ajunge La Cântătoare ținem drumul în sus-ușor pe valea Jugastrului, și traversăm de câteva ori prin vadul îngust și bolovănos dar cu extrem de puțină apă vara, cu mici băltiri pe alocuri. Atenție, pe malul geografic stâng apar câțiva bolovani conglomerați iar pe bolovanii plați ai drumului 2 săgeți ruginii-portocalii orientate spre Lunca – râul Lăpuș. Imediat, suind pe drum, la stânga lui apare o baltă cu păpuriș și un restrâns luciu de apă.

Continuăm deplasarea pe drum, cu valea Jugastrului în dreapta și aproape complet ascunsă de arbuști și păduricea tânără, apare un pârâiaș sec care taie drumul de la stânga la dreapta. La obârșia sa, aflată extrem de aproape, la poalele unor carpeni și fagi, e un izvor pastoral susurând printre dolomite, cu aspect de firav izbuc. Deasupra acestuia, foarte aproape, se vede un perete dolomitic scund ca o seceră și cu o diaclază îngustă-intrarea inaccesibilă a grotei – La Cântătoare - în care se văd bucăți de roci tectonizate desprinse din tavan și pereți, cu aspect de grohote acoperind planșeul restrâns. Toponimia s-ar datora apei care după topirea zăpezii și după averse consistente cade peste portalul triunghiular-ascuțit al grotei clipocind în căderea peste grohote. Până aici se fac circa 1 oră și 45 de minute – 2 ore.

Revenim la drum / valea Jugastrului, suim constant și lejer pe direcția SE, în final ieșind pe Dealul Hotarului la drumul pe care am coborât dimineața apoi la răstignire și troiță. De aici se poate merge spre Peteritea – Răzoare – Tg. Lăpuș – Baia Mare (asfalt) sau la dreapta, prin Vima Mică – Românești – Boiu Mare – Dealul Mesteacăn (o vreme pe drum pitoresc insă pietruit, desfundat și spălat de averse) – de acolo înspre Șomcuta Mare – Baia Mare pe șoseaua excelentă Cluj – Dej – Baia Mare.