Publicat de la Jun 4, 2014 în Trasee montane, Trasee turistice | 0 comentarii

Borșa: Munții Rodnei – valea Negoiescu – Căldarea Puzdre – Șaua Galațului – Tăul Știol – Complexul Turistic Borșa

Traseu: Munții Rodnei – valea Negoiescu – Căldarea Puzdre – Șaua Galațului – Tăul Știol – Complexul Turistic Borșa

Obiectiv: gospodăriile de pe valea Negoiescu – Căldarea Puzdre – Curmătura Galațului – Șaua Gărgălău – Tăul Știol – Runcu Știolului – Complexul Turistic Borșa

Localizare: Maramureș, Borșa, Munții Rodnei

Itinerar:
a) Baia Mare-DJ 184- Cavnic-Călinești-Văleni-Bârsana-Moisei-Borșa

b) Baia Mare –DN 18-Pasul Gutâi-Vadu Izei-Bârsana-Moisei-Borșa

c) Baia Mare –DN 18-Pasul Gutâi-Sighetu Marmației-Vișeu de Sus-Moisei-Borșa

Lungimea variantelor Baia Mare-Borșa Complex este de circa 160 km, cu mici diferențe în funcție de opțiune (cea mai scurtă este varianta a)

Marcaj turistic: triunghi albastru în amontele vaii Negoiescu; bandă roșie în zona Curmătura Galațului – Șaua Galațului – Bulevardul Rodnei – Șaua Gărgălău; bandă albastră spre Tăul Știol – Șaua Știol – Runcu Știolului – Refugiul Salvamont

Tip traseu: excursie tură montană – circuit

Grad dificultate: moderat, cu locuri dificile la traversările vaii Negoiescu prin vad

Echipament necesar: adecvat anotimpului – bocanci, hanorac, rucsac de tură, bețe trekking, pelerină

Lungime și durata: 18-20 km, 8-10 ore

Diferența de nivel: 1300-1400 m

Recomandări: zonă spectaculoasă primăvara, datorită exploziei florale; vezi harta Munții Rodnei 2006-Editura BelAlpin București și Harta Borșa -2012

Avertismente: zone pastorale, atenție la câinii ciobănești dar și la camparea cu cortul, zone cu urși; prezente viperele comune

Căi de acces: din Borșa Poiana în amontele vaii Negoiescu

Mijloace de locomoție: autobuz, microbuz Baia Mare-Borșa Poiana-Gura Negoiescului, autoturism personal

Sugestii de cazare: hoteluri, pensiuni, campare în cort –nu există refugii sau cabane alpine

Descriere traseu:
Intrarea în traseu se face din Borșa Poiana (circa 5 km din centru Borșa spre Complexul Turistic), la confluența dintre valea Negoiescu cu râul Vișeuț. Se merge în amontele vaii Negoiescu pe drumul care trece printre vile și case noi, alteori printre gospodării tradiționale, îndeosebi situate pe coaste; se iese la ultima gospodărie de pe valea Negoiescu (mal geografic drept). În dreapta apar pereții stâncăriei Piatra Negoiescu-1365 m și în fundal vârful Feței -1815 m.

Se traverseaza peste o punte din dreptul unui bord stâncos; deplasare ascendentă până la confluența cu valea Negoiescu Mic. Se suie un scurt pieptiș ieșind la un loc de popas. Poteca urmează malul stâng al vaii Negoiescu Mare trecând pe lângă o stâncă suspendată deasupra repezișurilor. Traversare prin spre malul drept, continuăm spre S având Negoiescu Mare în dreapta. Acolo unde poteca dispare se urmărește riguros valea Negoiescu (mal geografic drept).

După aproximativ 2 ½-3 ore se ajunge la Stâna Puzdre (de aici, mergând la dreapta, traversând Negoiescu Mare, la circa 1 km, în apropierea unei stâne, e cascada Puzdre de pe valea Negoiescu Mic). Traseul continuă suind prin Căldarea Puzdre. La stânga, pe platforma primei cabane Puzdre 1927, rămâne un refugiu privat din bârne iar în dreapta ruinele fostei cabane Puzdre IPEG.

Suim pe versanții abrupți spre SE și intersectăm serpentinele vechiului drum tehnologic de pe sub fostul funicular Borșa-Anieș și ruinele pilonilor din piatră. Căldarea Puzdre e limitată spre stânga de Culmea și vârful Păltinișu-1773 m, în față de vârful Putredu Galațului – 2048 m - vârful Laptelui-2167 m- vârful Anieșu Mare și la dreapta de vârful Puzdre-2188 m. După aproximativ 4 1/2-5 ore de la plecare se atinge Curmătura (Șaua) Galațului-1931 m și marcajul turistic bandă roșie.

Continuam pe Bulevardul Rodnei, spre Șaua Gărgălău – marcaj bandă roșie – de acolo se coboară șerpuind pe versant apoi prin terase umede cu jnepeniș, spre Tăul Știol (lacul glaciar Izvorul Bistriței Aurii). Traseul continuă de aici spre E-NE, spre Șaua Știol traversând o zonă cu lapiezuri și doline, având în stânga Culmea Musceta-marcaj turistic vechi –bandă albastră.

Din Șaua Știol, lăsând în dreapta stâna, Refugiul Jandarmilor și drumul spre Pasul Prislop (5 km), la stânga jgheabul de avalanșă coborând spre Cascada Cailor și valea Zănoaga, se continuă înainte, descendent-costiș, spre Runcu Știolului (cu stână tradițională, final telescaun, debut teleski spre vârful Știol și Refugiu Salvamont Borșa) traversând două pâraie, un izvor cu valău pentru adăparea vitelor.

Apare spre stânga poteca marcată cu triunghi roșu ce coboară la Cascada Cailor. Coborârea de la Tăul Știol la Complexul Turistic Borșa și Borșa Fântâna necesită aproximativ 2 1/2 – 3 ore.