Publicat de la Mar 13, 2014 în Drumetii, Trasee turistice | 0 comentarii

Baia Mare (Ferneziu): Lacul Bodi Ferneziu

Traseu: Complex -  cabana Bodi – Lacul Bodi – Valea Vicleanu Mare –  Biserica Evanghelică Baia Mare – Turnul lui Ştefan - Biserica Romano-Catolică – Turnul Măcelarilor Baia Mare

Obiectiv: lacul Bodi Ferneziu (lac antropic), Valea Vicleanu Mare, monumente arhitectonice si istorice băimărene

Localizare: Maramureș, Baia Mare, Cartierul Ferneziu

Itinerar: Baia Mare – Ferneziu, zona centrală – Complex  - 10 km

Marcaj turistic: săgeți info spre Lacul Bodi; marcaj mountain bike din Ferneziu până la lac; marcaj relativ nou triunghi roșu în avalul văii Vicleanu Mare pe la Uzina de Apa, până la Splaiul Republicii și-n continuare spre Monumentul Ostașului Necunoscut – Baia Mare; la un moment dat în dreapta văii Vicleanu Mare apare vechiul marcaj turistic triunghi albastru iar pe vale, subit, fără continuitate, marcajul turistic punct galben

Tip traseu: drumeție

Grad dificultate: ușor (dificil iarna când traseul din Ferneziu spre lacul Bodi și de la acesta în avalul văii Vicleanu Mare e acoperit cu nea și pod de gheață)

Echipament necesar: adecvat anotipului, recomandabile bețele de trekking îndeosebi iarna

Lungime și durată: circa 10 km , 3 ore (circuitul din Ferneziu – Coplex la Lacul Bodi și apoi pe lângă Centrul Vechi – Turnul Măcelarilor – până în zona Gării Baia Mare)

Diferența de nivel: circa 150 m

Recomandări: vezi harta Zona turistică Baia Mare-Tăuții Măgherăuș din seria Gutinul turistic, an 2005; traseu frumos și recomandabil în orice anotimp; zonă apreciată vara de pasionații de plajă, scăldat, pescuit sportiv; se poate campa cu cortul

Avertismente: drumul auto din Ferneziu până la lacul Bodi, după ultimele case, e foarte abrupt, pietros, spălat de torente și hârtopos, cu șleauri afunde pe alocuri, accesibil autoturismelor 4×4; carosabilul este necurățat de nea-gheață, iarna

Căi de acces: din Ferneziu, zona centrală Complex sau din Baia Mare – Splaiul Republicii în amontele văii Vicleanu Mare, trecând pe lângă Uzina de Apă

Mijloace de locomoție: per pedes apostolorum sau, din Baia Mare în Ferneziu cu autobuzele urbane nr. 1 sau 2 ; mountain bike

Sugestii de cazare: campare cu cortul pe malul lacului Bodi în sezonul estival

Descriere traseu:
Din Ferneziu, zona Complex, urcăm spre V-NV pe strada Podinei apoi pe strada Bodi. La lizieră, pe stânga drumului (dupa 15 minute de la debut) apare un panou info al Ocolului Silvic Municipal și Bs III/26 în zona pâlcului de pini silvatici intercalați pădurii de gorun și castani comestibili. Bs III/ 24 e aproape, foarte puțin mai sus și în stânga.

Drumul pietruit suie în serpentine largi ajungând într-o zonă de platou, taie o culme intersectând și un drum de TAF orientat SV-NE, marcat silvic cu benzi galbene paralele iar, la dreapta, pe un picior NE care continuă spre vârful Hija, apare Bs II/25.

Urmăm drumul pietruit și după 40 minute de la plecare ajungem la lacul Bodi. Ocolim prin dreapta cabana Bodi (privată) și un pâlc de conifere ornamentale. Marcajul de mountain bike continuă spre NV ocolind lacul Bodi pe lângă fostul ponton-debarcader.

Spre dreapta suie șleauri de car ce ajung în Șaua Hija (urmându-le se poate sui din șa la stânga, pe vârful Strâmba – 839 m altitudine, coborând de-acolo spre Piatra Șoimilor și-n cele din urmă spre Șaua Dia – Poiana Văratice – Baraj Firiza sau spre Baia Mare, pe deasupra Carierei Sfântul Ioan, ieșind la Muzeul Etnografic de sub Dealul Florilor).

Ocolim Lacul Bodi circular, trecem peste digul vestic, cu stăvilar și barieră silvică, după care coborâm la dreapta pe poteca-drum abrupt, argilos, de TAF. Pe un fag monumental apare marcajul triunghi roșu. Valea Vicleanul Mare curge mai jos și în dreapta, foarte aproape.

Imediat ajungem la o bifurcație de la care marcajul triunghi roșu continuă spre Baia Mare acompaniind în aval, până la Uzina de Apă, valea Vicleanu Mare.

De la Lacul Bodi până la Uzina de Apă, întâlnim marcajul punct galben și triunghi albastru (acesta e la dreapta văii și pentru a ajunge în Baia Mare pe la noua Uzină de Apă suie printr-un ghistiniș și pe deasupra unei halde de steril) se fac 50-60 minute.

De la Uzina de Apă se poate coborî pe drumul forestier pietruit până în Splaiul Republicii ori pe o potecă la dreapta, strecurată prin liziera cu pini. Din Spaiul Republicii continuăm pe strada Griviței ori a Tâmplarilor și ieșim la podul peste râul Săsar îndărătul fostei catedrale greco-catolice.

Până în zona Gării Baia Mare, trecem pe la Biserica Evanghelică, pe lângă Turnul Ștefan și Biserica Romano-Catolică, în cele din urmă pe la Turnul Măcelarilor din Piața Izvoarele, și mai facem circa 1 oră.