Publicat de la Jan 6, 2015 în Drumetii, Trasee turistice | 0 comentarii

Obiectiv: Lacul Berdu, Baraj Firiza
Localizare: Firiza, Baia Mare
Itinerar: Baia Mare – Ferneziu – Lunci, circa 14 km
Marcaj turistic: triunghi albastru, punct roșu; marcajul albastru C pentru cicliști
Tip traseu: drumeție
Grad dificultate: ușor
Echipament necesar: adecvat anotimpului
Lungime și durată: 5h – 5h 30 min, 12 km
Diferență de nivel: circa 200-250 m
Recomandări: harta zona turistică Baia Mare – Tăuții Măgherăuș din seria Gutinul turistic 2005
Avertismente: habitat de vipere, mistreți și urși
Căi de acces: Lunci (cartierul Ferneziu) – lacul Berdu, mal geografic stâng
Mijloace de locomoție: curse autobuz Urbis nr. 1 sau 18 Baia Mare – Firiza, autoturism, bicicletă
Sugestii de cazare: cort

Descriere traseu:
În capătul zonei Lunci, șoseaua se bifurcă, strada Imașului continuă înainte spre Firiza, în timp scurta stradă Lunci se desprinde înainte și la dreapta, către fostul Fierăstrău (gater) din avalul barajului Berdu.

Traseul începe pe strada Lunci, imediat după răspântie, unde se poate remarca, pe un stâlp de beton din stânga drumului, marcajul turistic triunghi albastru, prezent și pe podul de peste valea Firiza iar apoi pe drumul forestier de pe valea Șlipului.

Se merge pe drumul forestier la un indicator cu săgeți: triunghi albastru la dreapta și în sus – 1,30 ore până la Biserica lui Spiridon (timp total nerealist, o drumeție depășind sigur 3 ore), respectiv triunghi roșu – 1,30 ore spre La pepinieră (de asemenea, timp nerealist și marcaj greșit).

Se deviază la stânga spre lacul Berdu din avalul barajului mare al lacului Firiza, pe un vechi drum tehnologic utilizat de hidroconstructori pentru amenajarea barajelor Firiza și Berdu și care ocolește poalele sudice împădurite ale vârfului Berdu.

Lacul Berdu este vizibil, iar barajul Firiza e-n umbră dimineața, aducând cu o citadelă medievală.

Înapoi pe drumul forestier ce suie spre Casa Țiganului (Câmpu Bumbului), se ajunge la o bifurcație: varianta din dreapta continuă spre Pepiniera Berdu și pe sub Fântâna Stanei (2,30 ore, timp corect estimat), și este marcată cu punct roșu, respectiv stânga, spre N-NE, ce ajunge aproape de vârful Văgașului, marcaj turistic tot punct roșu deși traseul este diferit de cel dintâi, destinația fiind coada lacului Firiza (2,30 ore, timp corect).

Dincolo de valea Berdu este o exploatare forestieră la ras a făgetului matur de pe versanții S ai vf. Berdu. Se taie direct o curbă, se traversează valea și se urcă pe un picior cu făget. Poteca suie din valea Berdu în scurte serpetine după care ține oblic culmea (NE) prin făgetul semincer și lăstărișul care acaparează fostele șleauri de căruță.

Se iese în drumul forestier, foarte puțin mai la nord de cabana pădurarilor de pe malul drept al văii Berdu -loc Casa Țiganului (Câmpu Bumbului). Se merge mai departe. Marcajul punct roșu dispare o vreme și nu există nicio săgeată care să indice direcția de urmat. Se continuă spre dreapta pe un traseu realizat pentru cei care aleg să ruleze pe MTB, motocicletă, ATV sau mașină. Un bun ghidaj poate fi și marcajul C albaststru cu alb pentru cicliști, realizat profesionist.

Se traversează valea Corneșița (cu obârșia la Fântâna Stanei), după care din drum se desprinde spre stânga (V) un picior de deal ca un promontoriu cu belvedere spre vf. Strâmba, Șaua Dia, Poiana și vf. Pleștioara, vf. Ostra, cu un mic perete andezitic SE pe vârf, apoi în dreapta acestuia vf. Ulmoasa, cu poiana ca o pârtie de schi spre S-SE. La NV se vede vf. Pietroasa, stâncăriile sur-argintii ale Țiganului și la N vf. Soci. Zona e chiar deasupra la Vidre, unde se poate ajunge pe un drum de TAF.

Se continuă însă pe drum, iar pe un fag apare borna silvică V/142, în schimb dispare marcajul turistic punct roșu. La o bifurcație, în zona văii Vidra, se poate remarca punctul roșu amplasat pe un fag mascat de trunchiul gros al unui molid. Marcajul o ia la NV –fără potecă – spre un vechi loc de popas de pe malul stâng geografic al văii Vidra, iar mai apoi peste albie.

Se coboară spre o poiană pastorală. În dreapta, străjuită de un mesteacăn, se ivește o casă albă de vacanță. Valea e-n stânga și dincolo de ea, prin făget, se vede o altă casă frumoasă de vacanță cu dependințe. Cota de altitudine este 823 m. Treptat drumul e din ce în ce mai bun, până la coada lacului Firiza fiind acoperit cu macadam.

Zona Vidra de la Baraj Firiza, aflată vizavi de Popasul Căprioara, peste lac, mai e cunoscută de pescari drept Poienița (Firiza). Aceasta este și un bun loc de campare, pe timpul verii băimărenii obișnuind să stea cu zilele lângă lac.

De la o cruce de stejar, înaltă de vreo 4 m, se vede capătul lacului cu neregulate insule de graminee și stufăriș. Apar împrejmuirile parcelelor, vilele și casele de vacanță, dar și construcțiile aparținând S.C. Hidroconstrucția S.A., respectiv podul peste cele două brațe inegale ale văii Firiza care intră-n coada lacului.

Se intră pe strada Lacului, iar de aici se iese în șosea, în dreptul Popasului Căprioara, se depășește cabana silvică și se merge spre Lunci-Ferneziu după un circuit foarte lejer de 5h 30 min și circa 12 km parcurși.